לאחר כשנתיים בהם אנו מלווים עשרות תיקי קורונה בהשגות בועדות ערר ובבתי משפט, לצערנו אנו ממשיכים לקבל תיקים לטיפול מול ועוד ערר ובתי המשפט , בהם העררים אינם מוגשים כיאות, מה שדורש פעמים רבות מאבק משפטי עיקש ועלויות מיותרות לזכאים למענק .
ביישורת האחרונה שבה רבים נמצאים לקראת הגשת עררים מצאנו לנכון לציין מהן העקרונות הכלליים להגשת עררים וזאת כדי לחסוך הגעה לבתי משפט ודיונים יקרים אשר לעיתים מסתיימים במפח נפש .
הגשת הערר
- מגיש הערר חייב להכיר את כול הפסיקה הקיימת . על מנת להקל על מציאת הפסיקה , תוכלו להיכנס לאתר ועדת הערר בה הפסיקה מחולקת לפי נושאים . לפסיקה באתר הועדה
- המלצה חמה הינה לקרוא את כול הפסיקות בהן נעזרו יושבי ראש הועדות והמצויינות בעררים אותם תקראו.
- יש לקרוא את החוזרים שהופצו לקהל הרחב בסוגיות הקורונה השונות. לחוזרים של רשות המסים
- יש להגיש ערר מפורט הכולל מבנה משפטי שיכלול-
- פתיח ובו מידע אודות התקופות בגינן מוגש הערר
- רקע עובדתי בו יהיה מידע נרחב אודות פעילות החברה, מידע על סיבות הפגיעה עקב הקורונה/ אומיקרון, ומידע מפורט על כול המענקים להם זכאית החברה .
- החלטת הדחייה – יש לפרט את כול השלבים והתאריכים החל מהבקשה הראשונית למענק דרך ההחלטות בבקשה , ההשגה וההחלטה בהשגה .
- התיחסות לתכלית החקיקה הרלוונטית למקרה הספציפי ולסיבת הדחייה של רשות המסים
- הטענות של העוררת הן ברמה מינהלית והן ברמה משפטית. ברמה המינהלית נדרשת התייחסות לאיחורים של הרשות במתן ההחלטות, לפתיחת עררים שלא כדין ועוד. ברמה המשפטית יש להתייחס להחלטות של רשות המסים ומדוע אינן בהלימה עם הוראות החוק או הפסיקה הקיימת.
- לבסוף יש לסכם את כול הטענות שפורטו כאמור בסעיף ה.
דיון בועדת ערר
- הדיון נערך בזום. לפיכך יש להערך ולהכיר את האמצעים הטכנולוגיים ולהתנסות בהן מבעוד מועד.
- בדרך כלל הדיון נערך על פני ישיבה אחת או שתיים לכול היותר. לכן נדרשת יכולת להעביר את כול המסרים כי יתכן ולא תהיה הזדמנות נוספת לתקן
- יש לצרף את הבעלים של החברה ולהכין אותו מראש בהתאם לטיעונים הרלוונטיים. קשה להפריז בחשיבות של בעל החברה אשר מתיייחס למציאות אשר על בסיסה עסקו ניזוק. לעיתים תיקים מסתיימים רק בזכות המידע אשר בעל החברה מספק לועדה וההתרשמות ממנו
- כמובן שיש להערך לשאלות שיופנו מטעם יו"ר הועדה אשר דן בתיק ויש להערך לשאלות וסוגיות נוספות אשר לא הועלו על ידי רשות המסים כגון היקף ההוצאות הקבועות בחברה .
- במידת הצורך רצוי אף להגיש תצהיר של בעל החברה .
- יש לאפשר ליו"ר הועדה למצות את התהליך של שמיעת הטענות של רשות המסים. פעמים רבות אין צורך להתערב כי הם בעלי נסיון ועושים את העבודה טוב יותר מכול טיעון שיעלה על ידי העורר ובא כוחו.
- במקרים אחרים יתכן כי יושבי הראש של הועדות יביעו את מורת רוחם כנגד טענות העורר אך בהמשך דעתם מתהפכתץ לפיכך אסור לוותר גם כאשר נראה שהתיק אבוד .
- ככול ומתעורר הצורך להעלות טיעון חדש או מסמכים נוספים, יש לבקש מיושבי הראש להעלות טיעונים נוספים ו/או מסמכים נוספים.
- יש להכיר את הפרוצדורה המשפטית מבחינת מי נושא בנטל ההוכחה . לעיתים הנטל להוכיח כי קיימת ירידה במחזורים כתוצאה מהקורונה הינה על כתפי העורר ולעיתים על כתפי רשות המסים.
- במקרים רבים יש הצעה של יו"ר הועדה להגעה לפשרות. ניתן להבין במקרים רבים לאן נוטה יו"ר הועדה מבחינת ההסתכלות שלו על התיק ובהתאם להחליט על הטקטיקה של קבלת או דחיית ההצעה . אפשר ונכון לבקש הפסקה לבחינת ההצעה ביחד עם העורר.
ולבסוף- הסטטיסטיקה שלנו מעידה על הצלחות רבות במקומות בהם היו טענות עם בסיס משפטי איתן ובמקומות בהם היו טענות משפטיות איתנות של רשות המסים , היה נסיון להגיע לפשרה עוד בטרם הגעה לערר.
גם פשרה לפני ועדת הערר זאת אופצייה ואל תזנחו אותה אם כי רשות המסים מתנהלת פעמים רבות בכוחניות רבה ושוללת כול נסיון לפשרה כבסיס למו"מ נוקשה.