חוק האומיקרון  – סימני שאלה במקום סימני קריאה

entrepreneur-excited-with-achievements-work

ביום 4 ביולי 2022 אישרה הממשלה את חוק מענק הסיוע לעסקים בשל השפעה כלכלית של התפשטות נגיף האומיקרון (להלן: "חוק האומיקרון"). 

ככלל חוק האומיקרון קובע כי ככול שקיימת ירידה במחזורי העוסק בשיעור 25% בחודשים ינואר פברואר 22 ביחס לחודשים ינואר פברואר 19, זכאי העוסק למענק העשוי להסתכם לסך 600,000 ₪.

הבסיס לחוק האומיקרון היה חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה חדש) (הוראת שעה), תש"ף-2020, שחל על התקופה מחודש מאי 2020 ועד חודש יוני 2021 (להלן: "החוק").

יחד עם זאת, חוק האומיקרון עבר מספר שינויים ביחס לחוק ונקבעו בו תנאים ומגבלות נוספים לשם קבלת המענק וביניהם –

  1. חברה אשר חילקה דיבידנד מעודפים שמקורם לאחר שנת 2019 אינה זכאית למענק האומיקרון.
  2. נקבעו אינדיקציות לגבי עסקים שרואים אותם כעסקים שנסגרו ועל כן אינם זכאים למענק האומיקרון. כך לדוגמה עוסק שדיווח על 0 הכנסות בארבעת החודשים שלפני תקופת המענק אינו זכאי למענק האומיקרון.
  3. עוסק שמחזורו לרבות מענקי הקורונה אשר קיבל בשנת 2021 עלה על 15% ממחזור 2019 אינו זכאי למענק אומיקרון

תנאי נוסף שנכלל בחוק האומיקרון וזהה לחוק ואשר נקבע בסעיף 2(4) לחוק האומיקרון הינו שהירידה במחזורי העוסק נגרמה עקב זן האומיקרון ובלשון הוראת סעיף 2 לחוק האומיקרון  – "עוסק זכאי למענק בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות זן האומיקרון בסכום כאמור…".

לאחרונה אנו עדים לכך כי רשות המסים מסרבת לשלם את מענק האומיקרון בהתבסס על התנאי האחרון.

לטענת רשות המסים יש להבחין בין שני עוסקים-

הראשון – שנפגע בתקופת הקורונה ומעולם לא חזר למחזורים ערב הקורונה. עוסק מהסוג הזה אשר מחזוריו לאחר הקורונה, קרי יולי 2021 ואילך נשארו נמוכים, לא יהיה זכאי לכאורה לפי עמדת רשות המסים למענק מכוח חוק האומיקרון, בטענה כי זן האומיקרון לא הוא שפגע בו אלא הפגיעה נגרמה רחמנא ליצלן מווירוס הקורונה בגינו נקודת המוצא היא שכבר קיבל מענקים.

השני-  עוסק שלאחר סיום תקופת הקורונה חזר לפעילות רגילה טרום הקורונה ובתקופת הזכאות ינואר – פברואר 22 רואים שוב שמחזוריו נפגעו. עוסק מסוג זה גם לעמדת רשות המסים יהיה זכאי למענק קורונה.

אלא מאי, שטענה זו של רשות המסים ביחס לסוג העוסקים הראשון לא קיבלה כלל ביטוי בחוק האומיקרון.  

אדרבה, בניסיון לדלות מידע אשר יבהיר לנו מה מקור עמדת רשות המסים, פנינו לקרוא את הפרוטוקולים של ועדת הכספים אשר דנו במענק בעקבות זן האומיקרון.

מצאנו כי בדיון שנערך ביום 24 במאי 2022 נציג רשות המסים העלה טענה זו לחלל האוויר, אך הדיון בה לא מוצה כלל ועיקר, תוך שחבר הכנסת שלמה קרעי נזעק לעבר נציגי רשות המסים שישבו בוועדה: "אבל איך אתה מפריד את הנזקים? איך אתה יודע שהייתה ירידת מחזורים בגלל שהוא סגר את הסניף? אתה צריך לעשות חישוב לפי חודשים קודמים. אתה תשווה עכשיו לאוקטובר, ספטמבר, אוגוסט".

אנו בדעה כי אילו זאת אכן הייתה העמדה שהמחוקק ביקש לדבוק בה, היה נדרש כי בחוק האומיקרון תחושב הירידה אל מול מחזורי יולי – דצמבר 2021 ואז לשון החוק הייתה תואמת את עמדת רשות המסים כפי שהוצגה בישיבת ועדת הכספים.

ואולם, מקום בו החוק שותק והתנאי של יחס מחזורים נותר אל מול החודשים ינואר פברואר 2019 (בדומה לעקרון הדו חודשי שחל בחוק), אנו בדעה כי ככול שהעוסק המשיך לפעול ולו בעצימות נמוכה גם בחודשים יולי 2021 ואילך, חוק האומיקרון צריך גם צריך לחול לגביו.

נזכיר לכולם כי גם לאחר חודש יולי 2021, אימת הקורונה עדיין הורגשה וגל האומיקרון החל למעשה כבר בחודש דצמבר 2021, כך שעוסקים רבים כלל לא יכלו לחזור לפעילות הרגילה שלהם ערב הקורונה בשנת 2019, גם אילו רצו בכך.

על רקע האמור לא ברור לנו כלל ניסיון רשות המסים לאבחן בין נגיף הקורונה לבין זן האומיקרון, משל מדובר בשני אירועים נפרדים ובלתי קשורים בעליל ולפגוע בכך בעסקים שלא הצליחו להתאושש בפרק זמן הקצר שעמד לרשותם לכאורה בחצי השנה השנייה של שנת 2022.

מה שכן ברור הוא כי עמדה מקוממת זו מנוגדת לעמדתה המוצהרת בוועדת הכספים כי היא מבקשת בחוק האומיקרון להרחיב ככול הניתן את אוכלוסיית הזכאים. לצערנו רבים העוסקים שעדיין מלקקים את הפצעים של וירוס הקורונה לרבות זן האומיקרון ולא חזרו לאיתנם.

לאור האמור אנו קוראים לרשות המסים לחזור בה מעמדתה זו ולהרפות בסוגיה. לא יתכן בעיננו, כי רשות מנהלית אשר תפקידה ליתן פיצוי לעסקים מכוח חוק, תפעל בניגוד ללשון החוק ולתכלית החוק בטענות מיני טענות, על מנת לשלול מן העוסקים פיצוי אשר הם זכאים לו כדין. ולא, נידרש שוב כולנו לחזור לוועדות הערר ובתי המשפט, בתקווה שהן ידחו את עמדתה זו של הרשות.      

בואו נהיה בקשר